Dagelijks gebeuren er tientallen, soms honderden auto-ongelukken. Gelukkig gaat het in verreweg de meeste gevallen om alleen blikschade. Ongelukken zijn er in allerlei vormen. Van aanrijdingen waarbij een auto total-loss wordt verklaard tot een portier dat tegen jouw auto openzwaait en wat krassen in de lak veroorzaakt. Het zal je niet verbazen dat elk schadegeval anders moet worden afgehandeld. Dit artikel is jouw gids voor als je te maken hebt met autoschade, van het herstellen tot het al dan niet claimen bij de verzekering.

Wat met schadeherstel?

Bij het herstellen van de schade spelen meerdere factoren een rol. Is het een eenzijdig ongeval of zijn er meerdere partijen bij betrokken? En wie is de schuldige van het ongeluk? In het geval van lakschade is het vaak lastig om aan te tonen wie de veroorzaker is. Deze schade kan namelijk zeer snel ontstaan, zonder dat de schuldige het doorheeft. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat het herstellen van krassen in de auto meestal voor eigen rekening is.

Dat ligt anders bij schades die aantoonbaar door anderen zijn veroorzaakt. De verzekering van deze persoon zal de schade betalen. Daarbij maakt het niet uit hoe die persoon is verzekerd. De dagwaarde van je auto speelt wel een rol. Heb je een auto van vier jaar oud met een nieuwprijs van een halve ton die total-loss wordt verklaard, dan geeft de verzekering je geen 50.000 euro. Er wordt naar de dagwaarde gekeken.

Hoe zit het met de verzekering?

Je verzekering is van belang als je zelf de veroorzaker van de schade bent. Iedereen is wettelijk verplicht om verzekerd rond te rijden. Doe je dat niet en je wordt betrapt, dan is de boete erg hoog. WA is de minimum verzekering. Hierbij worden alleen schades aan andere voertuigen of personen gedekt. WA + beperkt casco is een stapje hoger. De wettelijke aansprakelijkheid is aangevuld met schades door externe factoren, zoals dieren en natuurverschijnselen. Denk daarbij aan een stevige hagelbui of een storm.

Allrisk is de meest uitgebreide en dure verzekering. Hierbij worden alle schades gedekt. Dit is ideaal als je een nieuwe auto hebt, maar niet rendabel als je in een oud voertuig rondrijdt.

Is het verstandig om de schade te claimen?

Dit hangt volledig van de grootte van de schade af. Als je vrij nieuwe auto total-loss wordt verklaard, is het logisch dat je de schade claimt. Maar wat doe je met krassen of deuken? Dit zijn kleine reparaties die niet veel kosten. Als je de schade indient bij je verzekeraar, ga je dit voelen in je schadevrije jaren. En daarmee in de te betalen premie.

Het is slim om naar je historie te kijken. Als je al 10 schadevrije jaren hebt staan, is het zonde om een rekening van 200 euro in te dienen. Heb je echter net iets geclaimd en daardoor geen schadevrije jaren staan, dan is het beter om de verzekering in te lichten.

Comments are closed.