In Nederland zijn we niet gewend rekening te moeten houden met het hellingspercentage van een hoge berg. Mocht je wel in de bergen rijden, dan is het aan te raden om je rijstijl aan te passen. Niet op de goede manier een berg op en af rijden kan een oververhitte motor of hete remschijven veroorzaken.

Tips om een berg op te rijden

Wanneer je een berg op rijdt moet je niet in een hoge versnelling blijven rijden. In dat geval wordt de motor te zwaar belast en is er een grote kans op oververhitting. Wanneer je het gas intrapt moet de auto ook nog daadwerkelijk sneller rijden. Wanneer dat niet het geval is moet je terugschakelen.
Als je uit stilstand vertrekt op een helling moet je de koppeling zo min mogelijk belasten. Wanneer de koppeling te veel wordt belast slijt deze te snel en kan zelfs leiden tot een verbrande koppelingsplaat. Wanneer je in de file staat op een helling is het een goed idee om zo min mogelijk te schakelen. Dit kan je doen door zo veel mogelijk afstand te verkrijgen tot je voorligger en in één keer een groter stuk te overbruggen. Je kan ook zo veel mogelijk in dezelfde versnelling door rollen. In een automaat is dit een stuk lastiger. Het is dan handig om te kiezen voor een handmatige bediening. De auto kan dan meer toeren maken.

Tips om de berg af te rijden

Als je de berg af rijdt kan je in dezelfde versnelling blijven rijden als je omhoog bent gereden. Hierdoor remt de auto af op de motor, dit voorkomt schade aan de remmen. Als je in een te hoge versnelling naar beneden gaat moet je de hele tijd afremmen. De remmen kunnen dan gaan stinken, worden warm en werken bovendien minder goed. Wanneer je de voet van het gas haalt moet de auto langzamer rijden. Als je dan nog steeds te hard rijdt moet je terugschakelen. Moet je toch bijremmen, doe dit dan kort en houdt de rem niet continu ingedrukt. Het kan handig lijken om gebruik te maken van de koppeling wanneer je de berg afremt. Dit kan echter flinke schade veroorzaken en is erg gevaarlijk.

Comments are closed.