Geschiedenis van Citroën

Citroën, opgericht door André Citroën in 1919, heeft een rijke geschiedenis van innovatie en iconische auto’s. In de vroege 2000s bracht Citroën de C3 en C4-modellen uit, die populair werden vanwege hun gedurfde ontwerpen en comfortabele rijervaring. Het merk stond ook bekend om zijn avant-garde conceptauto’s die vooruitstrevende technologieën en designideeën introduceerden. Om een nieuwe richting in te slaan en een grotere focus te leggen op het segment van luxe en premium auto’s introduceerde Citroën in 2010 de DS-lijn. Modellen zoals de DS3, DS4 en DS5 combineerden verfijning met modern design en geavanceerde functies. 

Tegen het midden van het decennium begon Citroën met de introductie van meer SUV-modellen, zoals de C4 Cactus en later de C3 Aircross en C5 Aircross. Hierbij wilde het merk in spelen op de groeiende vraag naar dit type voertuig. Verder was de fusie van Citroën in 2021 met Peugeot ook een opvallende gebeurtenis. Hierdoor werd de Stellantis-groep een van de grootste auto-conglomeraten ter wereld. Deze samenwerking heeft geleid tot synergieën op het gebied van technologie en ontwikkeling. 

Gedurende deze periode bleef Citroën focussen op comfort en technologische innovatie, zoals het geavanceerde ophangingssysteem genaamd “Progressive Hydraulic Cushions”, dat een soepele en comfortabele rit biedt. In de 21e eeuw heeft Citroën geprobeerd om traditie te combineren met moderniteit, waarbij het voortdurend evolueert om aan de veranderende behoeften van autokopers te voldoen, terwijl het zijn kenmerkende stijl en focus op comfort behoudt.

Geschiedenis Citroën

Waar staat Citroën bekend om?

Citroën heeft zich gepositioneerd als een merk dat uitblinkt in comfort en technologische innovatie om een unieke rijervaring te bieden. Het geavanceerde ophangingssysteem van Citroën, genaamd “Progressive Hydraulic Cushions”, speelt hierin een cruciale rol. Dit systeem is ontworpen om schokken en oneffenheden in de weg geleidelijk op te vangen, waardoor het rijcomfort aanzienlijk wordt verbeterd. 

“Progressive Hydraulic Cushions” maakt gebruik van hydraulische stops in de schokdempers, die zorgen voor een geleidelijke compressie en decompressie bij het passeren van hobbels. Dit resulteert in een vloeiende en gecontroleerde beweging van het voertuig, waardoor schokken en trillingen tot een minimum worden beperkt. Het systeem biedt niet alleen meer comfort voor de inzittenden, maar verhoogt ook de stabiliteit van de auto tijdens het rijden. 

Door te investeren in dit soort innovatieve technologieën blijft Citroën zijn reputatie als comfortgericht merk versterken. Het merk richt zich op het creëren van auto’s die niet alleen functionele voertuigen zijn, maar ook een verfijnde en aangename rijervaring bieden, waardoor het zich onderscheidt in de competitieve automarkt.

Wat is de prijs van een Citroën?

Over het algemeen plaatst Citroën zijn auto’s vaak in het centrum van het middensegment qua prijsklasse. Hun assortiment omvat een diversiteit aan modellen, van compacte stadsauto’s tot ruime gezinswagens en SUV’s. Wat Citroën auto’s kenmerkt, is hun uitstekende balans tussen prijs en kwaliteit, en hun sterke focus op comfort en innovatie. 

Terwijl bepaalde modellen gericht zijn op dagelijks gebruik en daardoor meer betaalbaar zijn, biedt Citroën eveneens meer verfijnde keuzes en premium varianten, vooral in de DS-lijn. Deze modellen bevinden zich vaak in het bovenste deel van het middensegment en het onderste deel van het premiumsegment. Het exacte prijsbereik kan variëren afhankelijk van het model, de specifieke uitrusting en de marktomstandigheden.

Prijsrange Citroën

Brandstofgebruik Citroën

Citroën heeft consistent aandacht besteed aan brandstofefficiëntie in zijn voertuigen, waarbij het merk zich richt op het verminderen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Door de jaren heen heeft Citroën geïnvesteerd in technologieën zoals efficiënte motoren, aerodynamische ontwerpen en geavanceerde start-stop-systemen om het brandstofverbruik te optimaliseren. 

Bovendien heeft het merk zijn toewijding aan duurzame mobiliteit aangetoond door de introductie van elektrische en hybride modellen in zijn assortiment, zoals de Citroën C5 Aircross Hybrid en de Citroën ë-C4. Deze modellen combineren brandstofefficiëntie met lagere emissies en dragen bij aan milieubewust rijden. Citroën streeft ernaar om voortdurend innovaties te integreren die niet alleen de prestaties van hun voertuigen verbeteren, maar ook bijdragen aan een meer duurzame en efficiënte mobiliteit voor de toekomst.

Waar worden de auto’s van Citroën gemaakt?

Citroën heeft productiefaciliteiten over de hele wereld. De productie van Citroën-auto’s vindt plaats op verschillende locaties, afhankelijk van het model en de regionale marktvraag. Enkele van de belangrijkste productielocaties van Citroën zijn gevestigd in Frankrijk, zoals in de regio’s Sochaux, Mulhouse en Rennes. Deze fabrieken zijn historisch gezien belangrijk voor het merk. Daarnaast heeft Citroën ook productiefaciliteiten in andere landen, zoals Spanje, Portugal, Slowakije en China, om er maar een paar te noemen. Deze internationale aanwezigheid stelt Citroën in staat om aan de wereldwijde vraag naar hun auto’s te voldoen en om kosteneffectief te produceren.