Het is een bekend gegeven dat Neymar regelmatig ongewenste aandacht op zich vestigt. De genadeloze media schroomt niet om hem te bekritiseren wanneer hij zich opnieuw schuldig maakt aan een spectaculaire schwalbe, waarbij hij als een wervelwind over het voetbalveld raast. Echter, deze keer heeft hij een impopulaire indruk achtergelaten op een geheel ander sportterrein…
Neymar’s schokkende manoeuvre veroorzaakt een baanbrekende herziening van de circuitregels
Neymar’s intrigerende persoonlijkheid komt onmiskenbaar tot uiting in zijn onvoorspelbare gedrag op het voetbalveld. Met een ogenschijnlijke moeiteloosheid weet hij menig scheidsrechter tot wanhoop te drijven, terwijl hij volhardt in zijn kinderlijke vertoning. Of het nu gaat om een schwalbe of zijn reactie wanneer hem geen penalty wordt toegekend, Neymar slaagt er altijd in om irritatie op te wekken bij zowel het publiek als de media. Dit maal wist hij zich echter op een ander sportveld te misdragen. Zo was hij namelijk te gast bij de Grand Prix van Spanje. Bij deze Grand Prix kreeg hij namelijk de toegang tot het startgrid van de Formule 1.
De Braziliaan zou hier echter te lang gebruik van hebben gemaakt en stond daardoor nog aan de rand van het gras op de start-finish, toen de formatieronde al van start ging. Levensgevaarlijk, vond de FIA achteraf. Ze waren zo verbolgen over de actie, dat ze alle organisatoren van de race op het matje riepen. Als gevolg van het incident worden er waarschijnlijk een aantal veiligheidsmaatregelen aangescherpt. Hierbij zou er ook gesproken worden over een maatregel om in de toekomst bepaalde toegang te beperken tot het startgrid.
Dit bericht op Instagram bekijken
Wat is de FIA precies?
De FIA staat voor de Fédération Internationale de l’Automobile, wat de Internationale Automobielfederatie betekent en is een wereldwijde organisatie die verantwoordelijk is voor het reguleren en vertegenwoordigen van de autosport en de automobielindustrie. Daarbij houdt de organisatie toezicht op verschillende raceseries, waaronder de Formule 1, en stelt het regels en veiligheidsnormen vast om de integriteit, veiligheid en eerlijkheid van de autosport te waarborgen. Hierbij verdient de organisatie op meerdere manieren inkomsten. Allereerst ontvangt de FIA startgelden van de raceteams die deelnemen aan specifieke competities, waardoor ze in staat is haar activiteiten te bekostigen. Bovendien komt er een deel van de opbrengst uit kaartverkoop van race-evenementen ten goede aan de organisatie, waarbij zij een percentage ontvangt.
Daarnaast vormen de opgelegde boetes ook een bron van inkomsten voor de FIA. Deze geldstraffen worden toegekend aan teams of coureurs die de regels hebben overtreden, en dragen bij aan het financiële fundament van de organisatie. Ten slotte zijn coureurs zelf ook betrokken bij het financiële plaatje, waarbij zij een financiële bijdrage leveren om deel te nemen aan FIA-evenementen. Dit gebeurt door middel van verschillende licenties, die vereist zijn om aan deze prestigieuze evenementen deel te nemen.
FIA grijpt vaker in om veiligheid van de F1 te waarborgen
Het incident met Neymar is niet de eerste keer, waarin de FIA ingrijpt om de veiligheid op het F1 te kunnen behouden. Zo stelde de FIA eerder al dat de verschillende F1-teams bepaalde aanpassingen moesten doen aan hun bolides om het zogenaamde ‘porpoising’ te voorkomen. Met ‘porpoising’ wordt het gestuiter bedoelt van de racewagens op hoge snelheden. Dit fenomeen zou namelijk voor allerlei fysieke ongemakken zorgen, zoals rugpijn. Daarnaast zou dit gestuiter ook voor een verminderde concentratie zorgen bij de F1-coureurs. Een aantal bekende namen van Mercedes, waaronder Lewis Hamilton, George Russel en Toto Wolff, riepen al langer om maatregelen hiervoor te nemen. Bovendien zou ook Carlos Sainz zich over het fenomeen hebben uitgelaten.