De olie-exporterende landen, het oliekartel OPEC en de bondgenoten gaan meer olie uit de grond pompen. Vanaf augustus 2021 gaat de productie dus flink omhoog, zelfs meer dan in eerste instantie was afgesproken. De olie die niet is verbruikt vanwege de Coronacrisis wordt nu alsnog gebruikt. Dit komt doordat de olieprijzen vanwege het economische herstel van de coronacrisis erg hoog zijn. Dit heeft onder andere invloed op de benzineprijzen. Maar of dit meteen terug te zien is bij het tankstation is nog maar de vraag.
De benzineprijs in andere landen
De prijs van benzine hangt niet alleen af van de prijs van de olie maar ook van de accijnzen die het land heft. Dit verklaart ook waarom het tanken over de grens goedkoper is. Nederland heft de meeste accijnzen en belasting op brandstof in Europa. Doordat de accijnzen zo hoog zijn kan soms het lonen om een stukje om te rijden naar Duitsland of België. Bulgarije heft de minste accijnzen op de brandstof. Ook het tanktourisme in Luxemburg valt te verklaren op deze manier. Zij heffen ook veel minder accijnzen dan hun buurlanden.
De Coronacrisis en de benzineprijs
De olieproducerende landen, onder andere Rusland, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten, hadden juist eerder de olieproductie verlaagd omdat de olieprijs daalde. Dit kwam vooral door de Coronacrisis. Doordat er minder werd gereden, gevlogen en geproduceerd werd, was er minder aardolie nodig. Maar nu wordt de vraag wel groter. De benzineprijs zal dus misschien niet direct afnemen maar de kans dat de prijs nog verder zal stijgen is wel een stuk kleiner.